درحال بارگذاري...
دکتر فیروز پرتوی [شخصیت‌ها]
362 مرتبه مشاهده شده

دکتر فیروز پرتوی [شخصیت‌ها]

  1. شماره سند:04-452705
  2. عنوان:دکتر فیروز پرتوی [شخصیت‌ها].
  3. چکیده:دکتر فیروز پرتوی اولین رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، در سال 1315 در شهر تبریز به دنیا آمد. او اولین استاد استخدامی این دانشگاه پس از دکتر مجتهدی و در زمره پایه‌گذاران این دانشگاه است.
    وی دیپلم خود را از دبیرستان البرز در سال 1332 گرفت. مقطع کارشناسی را در مؤسسه پلی تکنیک رنسلیر (RPI) گذراند و در سال 1342 در مقطع دکتری از دانشگاه ام آی تی (MIT) فارغ التحصیل شد، و یک سال را به عنوان دوره فوق دکترا در مؤسسه فناوری ماساچوست سپری کرد.
    ایشان پس از تحصیل راهی اروپا شد تا به صورت زمینی به ایران بازگردد. به طور تصادفی در پاریس با دکتر علی شریعتی آشنا شد و با اتومبیل وی، به همراه همسر و فرزند ایشان راهی ایران شدند. با توجه به پیشینه سیاسی دکتر شریعتی در بدو ورود به ایران هر دو دستگیر و راهی زندان قزل قلعه شدند. دکتر پرتوی دو ماه و نیم در زندان ماند. بلافاصله پس از آزادی به دیدار دکتر محمدعلی مجتهدی رئیس دبیرستان البرز و دانشکده پلی تکنیک آن زمان رفت. بنا به درخواست دکتر مجتهدی ایشان به عنوان هیأت علمی و مدرس عمومی در دانشکده پلی تکنیک تهران مشغول به کار شد و دو سالی را در این دانشکده گذراند.
    در مدت حضور دکتر پرتوی در پلی تکنیک جلساتی در خصوص تشکیل دانشگاه صنعتی به طور مرتب تشکیل می‌شد و وی به عنوان دستیار دکتر مجتهدی عمل می‌کرد. به گفته او بودجه و پول به سرعت تأمین شد و وسایل آزمایشگاهی خریداری شدند. پرتوی اولین استاد استخدامی دانشگاه صنعتی آریامهر پس از دکتر مجتهدی تلقی می‌شود و در زمره پایه‌گذاران این دانشگاه است. وی می‌گوید یک سال پس از او مهندس تیمور لکستانی به دانشگاه پیوست و امور اداری و اجرایی دانشگاه را برعهده گرفت.
    دکتر فیروز پرتوی اولین رئیس دانشکده فیزیک، پس از گذشت 4 تا 5 سال این مسئولیت را به برادر خود محمد حسین پرتوی سپرد. وی می‌گوید چرخشی بودن ریاست در دانشکده را او باب کرده و زحمات زیادی را در راه‌اندازی دانشگاه متحمل شده است، و نیز بسیاری از کارهای اجرایی را بشخصه دنبال می‌کرد. دو سال قبل از انقلاب با دانشگاه مازندران همکاری داشت و پس از انقلاب به دانشگاه‌های شهید بهشتی و پلی تکنیک تهران پیوست و در سال 1361 به دانشگاه شریف بازگشت و تا سال 1364 در این دانشگاه مشغول به تدریس بود. در این سال به دلیل فشارهای وارده به خانواده همسرش، فریده خسروشاهی، وادار به خروج از ایران شد. دکتر پرتوی هم اکنون در ایالت کالیفرنیا در آمریکا ساکن است و تا سال 1985 با دانشگاه‌های هاروارد و ام آی تی همکاری داشت و اکنون دوران بازنشستگی را می‌گذراند. از قدیم ورزش‌های کوهنوردی، اسکی و بولینگ مورد علاقه او بود و دانشجویانش ایشان را به ساده‌پوشی می‌شناسند.
    ایشان در سال 2000 و به دعوت دکتر فریدون هژبری در گردهمایی استادان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در سان دیگو آمریکا شرکت کرد و این رویداد باعث دیدار وی با بسیاری از دوستانش گردید. او همواره به دانشگاه صنعتی شریف و فارغ‌التحصیلان آن افتخار می‌کند و عقیده دارد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه دارای رتبه علمی بالا هستند و به سادگی در دانشگاه‌های معتبر آمریکا نظیر استانفورد پذیرفته می‌شوند.
    دکتر پرتوی خاطرات بسیاری از دوران اولیه تأسیس دانشگاه دارد. او دکتر مجتهدی را فرد بسیار صریح، درست و وطن پرست می‌داند. مجتهدی از شاه قول گرفته بود که به هیچ عنوان در دانشگاه پارتی بازی صورت نگیرد و توصیه هیچ کس حتی امرای ارتشی را نمی‌پذیرفت.
    به گفته دکتر پرتوی پس از برکناری دکتر مجتهدی و پس از مدت کوتاه تصدی دکتر رضا، دکتر امین به سرکار آمد و دانشگاه را روی غلطک انداخت و آن را به شکل امروزی‌اش درآورد. به نظر پرتوی اطلاعات و دانش دکتر امین گسترده‌تر از دکتر مجتهدی بود چراکه مجتهدی تحصیل کرده فرانسه و امین تحصیل کرده آمریکا بود. از میان دانشجویان دوره دوم حسام‌الدین ارفعی را دانشجوی برجسته‌ای
    می‌دانست.
    دوران جوانی پرتوی با بحرانی‌ترین جریانات سیاسی دوره دکتر مصدق در سال 1330 همراه بود و او با حساسیت آنها را دنبال می‌کرد و در تظاهرات خیابانی بسیار فعال بود. همچنین قیام 15 خرداد 1342 توسط امام خمینی را از نزدیک دنبال می‌کرد.
    دکتر پرتوی در سال 1346 با خانم فریده خسروشاهی از خانواده سرشناس خسروشاهی ازدواج کرده است. خانم خسروشاهی مقیم آمریکا و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر از آمریکا بود. حاصل این ازدواج دو فرزند دوقلوی پسر به نام علی و هادی است. هر دو فوق لیسانس کامپیوتر از دانشگاه هاروارد دارند. علی صاحب سه فرزند و هادی دارای دو فرزند است. برادر او دکتر محمد حسین در دانشگاه کالیفرنیا تدریس می‌کند و شوهر خواهر وی نیز مرتضی مختارزاده از دانش آموختگان دوره اول مهندسی شیمی است که در آمریکا ساکن است
  4. یادداشت:گنجینه
  5. موضوع:پرتوی، فیروز، 1315- Partovi, Firouz
  6. موضوع:دانشگاه صنعتی شریف Sharif University of Technology
  7. موضوع:دانشکده فیزیک Physics Department
  8. موضوع:هیئت‌علمی Faculty

 فهرست نقدها